کلکسیونی از ایده های نو ( جشنها ، غذاها ، پوشاک ، کاردستی و ...)

طرز تهيه خمير نمکي

1391/8/16 8:46
نویسنده : ایده آور
4,238 بازدید
اشتراک گذاری

براي تهيه خميرنمكي به مواد زير نياز داريد:
270 گرم آرد سفيد (دو پيمانه سر صاف)
320 گرم نمك آشپزخانه (يك پيمانه سر صاف)
180 ميلي ليتر آب (سه چهارم پيمانه)
2 قاشق چايخوري روغن مايع طباخي

خمیر نمکی

براي تهيه اين خمير ابتدا مواد خشك را در ظرف بزرگي ريخته آب را اضافه كنيد. مواد را با دست خوب مخلوط كنيد تا خميري به دست آيد. اين خمير را حداقل به مدت 10 دقيقه تمام ورز دهيد تا كاملاً فرم پذير شود. ومدام دست را به روغن آغشته کنید  براي آزمايش آمادگي خمير، مقدار كمي از آن را در دست گلوله كنيد. اگر گلوله ترك نخورد و ازهم باز نشد خمير آماده كار است.

از اين خمير مي توانيد فرم هاي تزئيني جالبي بسازيد. براي ساختن فرم هاي مسطح مانند قلب، ستاره  و برگ هاي مختلف ، ابتدا خمير را با وردنه به قطر 6 ميليمتر باز كنيد و سپس با استفاده از قالب هاي شيريني يا الگوهاي مقوايي كه خودتان ساخته ايد طرح هاي دلخواه را در آوريد و براي ساختن فرم هاي حجيم مانند خوشه هاي انگور و يا انواع ديگر ميوه ، پس از گلوله كردن خمير مي توانيد به راحتي با انگشتان دست به آن فرم دهيد. براي چسباندن خمير از مقدار كمي آب استفاده كنيد و با قلم مو به آن بزنيد. رنگ آميزي خمير را به دو صورت مي توانيد انجام دهيد. يك روش رنگ كردن خمير ، قبل از ساخت مدل ها است كه با افزودن مقداري رنگ گواش به خمير و ورز دادن آن به راحتي خمير به رنگ دلخواه شما در خواهد آمد. روش ديگر رنگ آميزي پس از ساخت و پخت مدل خميري است . به اين ترتيب كه پس از پخت و سرد شدن مدل ، آن را با استفاده از رنگ گواش و قلم مو رنگ آميزي مي كنند.
براي پخت خمير ، مدل ها را در سيني فري كه از قبل كمي چرب كرده ايد، بچينيد و سيني فر را براي مدت نسبتاً طولاني (حدود 4 تا 10 ساعت بسته به قطر مدل خميري و ابعاد آن) با درجه حرارت بسيار كم ، معادل 100 درجه سانتي گراد يا 250 درجه ي فارنهايت در فر قرار داده بپزيد تا كاملاً سخت شود . چنان چه درجه حرارت فر شما بيشتر از 100 درجه سانتي گراد است زمان پخت را كاهش دهيد تا خمير نسوزد. پس از سخت شدن مدل هاي پخته شده ، فر را خاموش كنيد و اجازه بدهيد مدل ها در فر خاموش بمانند تا به تدريج سرد شوند. پخت مدل هاي ساخته شده با خمير نمكي را مي توانيد با اجاق هاي ماكروفر سريع تر انجام دهيد. به اين ترتيب كه مدل هاي خميري را در ظرفي چيده در ماكروفر قرار دهيد و درجه آن را بر روي قدرت بسيار كم يا ذوب يخ اتوماتيك بگذاريد و هر 5 دقيقه يك بار در آن را باز كنيد. بگذاريد خمير چند دقيقه در ماكروفر خاموش بماند و دوباره 5 دقيقه ديگر به ماكروفر زمان بدهيد. اين كار را چند بار تكرار كنيد تا خمير پخته و سخت شود. مدت زمان حرارت دادن براي مدل هاي مختلف به تناسب قطر و مقدار خمير آنها متفاوت است و معمولاً از 30 تا 60 دقيقه است.

 

مدل هاي ساخته شده از خمير نمكي را مي توانيد به جاي پختن در مجاورت هوا نيز خشك كنيد ولي در اين صورت وسايل ساخته شده شكننده تر بوده و از استحكام كمتري برخوردار خواهند بود. مدل هاي خمير را بلافاصله پس از ساخت بپزيد و هر بار به اندازه مورد نياز خمير درست كنيد چون خمير نمكي براي مدت طولاني قابل نگهداري نيست.
حال كه با روش تهيه و پخت اين خمير آشنا شديد ايده هايي براي استفاده از آن به شما پيشنهاد مي كنيم. يكي از موارد استفاده از خمير نمكي ساخت ظروف زينتي است كه به عنوان ظروف آجيل، نان، ميوه و بسياري موارد ديگر قابل استفاده هستند. براي ساخت ظرف آجيلي كه در تصوير مشاهده مي كنيد ، پس از تهيه خمير به اندازه داده شده  در دستور بالا ، ابتدا دو سوم از آن را با وردنه بر روي سطح صافي كه كمي آرد روي آن پاشيده ايد باز كنيد به طوري كه قطر آن به 6 ميليمتر برسد. با دقت خمير را بلند كنيد و بر روي ظرف گودي كه قطر دهانه آن حدود 20 سانتيمتر باشد و داخل آن را قبلاً چرب كرده ايد قرار دهيد. به آرامي خمير را با دست بر روي ظرف بكشيد به صورتي كه فرم داخل ظرف را بگيرد . خمير اضافه دور ظرف را از لبه ظرف بريده و جدا كنيد.
دو لوله خميري به ضخامت 7 ميليمتر درست كنيد و با پيچيدن آنها به دور هم يك طناب خميري را دور ظرف بر روي لبه آن بچسبانيد. با استفاده از قالب يا الگوي مقوايي برگ ، تعدادي برگ از خمير بريده جدا كنيد. با نوك يك كارد خطوط رگ برگ آن ها را مشخص كنيد. برگ ها را مطابق تصوير با كمي آب بر روي قسمت هاي مختلف طناب خميري بچسبانيد. سپس با دست تعدادي ليمو از خمير بسازيد و در انتهاي هر كدام يك عدد دانه ميخك فرو ببريد تا مانند محل اتصال ليمو به شاخه به نظر برسند و ليموها را نيز به همان ترتيب و مطابق تصوير بر روي برگ ها بچسبانيد . در آخر با استفاده از قالب هاي كوچك شيريني تعدادي گل ريز از خمير در آوريد و در ميان ليموها و برگ ها بچسبانيد.
ظرف خميري را بلافاصله در فر با درجه حرات 100 سانتي گراد قرار دهيد و به مدت چند ساعت بپزيد تا كاملاً سخت شود. در طول ساعت اول پخت هر چند گاه يك بار به ظرف سر بزنيد . چنانچه در قسمت داخل ظرف ،خمير به صورت حبابي باد كرد ، آن را با يك سوزن سوراخ كنيد تا هواي جمع شده در زير خمير خارج شود. پس از پخت و سرد شدن ظرف خميري ، آن را از ظرفي كه به عنوان قالب مورد استفاده قرار داده بوديد جدا كنيد و ظرف را مطابق تصوير با رنگ هاي گواش و قلم مو رنگ آميزي كنيد. پس از خشك شدن رنگ در صورت تمايل مي توانيد چند لايه وارنيش  روي ظرف بزنيد كه هم آن را براق تر مي كند و هم مانع نفوذ رطوبت در ظرف مي شود.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مهتاب
4 مهر 91 1:17
سلام گلم قفل متن برداشتم تا کپی کنی