کلکسیونی از ایده های نو ( جشنها ، غذاها ، پوشاک ، کاردستی و ...)

طرز ساخت قوري ساعتي

1391/7/3 16:56
نویسنده : ایده آور
2,199 بازدید
اشتراک گذاری

این قوری ساعتی از خمیر نمکی درست شده است ،خمير نمك‌ يكي‌ از آسانترين‌ موادي‌ است‌ كه‌ مي‌توان‌ با آن‌ انواع‌ و اقسام‌ مجسمه‌ها را ساخت. اين‌ خمير براي‌ بازي‌ بچه‌ها نيز مناسب‌ است. بگذاريد آنها هم‌ از ساختن‌ و خلاقيت‌ لذت‌ ببرند.

 

وسايل‌ لازم:
- كاغذ آلومينيوم‌
- 2 فنجان‌ آرد
- 2 فنجان‌ نمك‌
- 2 قاشق‌ غذاخوري‌ روغن‌نباتي‌
- 2 فنجان‌ آب‌
- سيم‌ گلسازي‌
- رنگ هاي‌ گواش: آبي‌ و كرم‌ (دلخواه)
- براق ‌كننده: كيلر
- كاغذ مومي‌
- كارخانه‌ ساعت‌ : بخش‌ اصلي‌ ساعت‌ به‌ همراه‌ عقربه‌ها، كه‌ مي توان از‌ ساعت ‌سازي ها يا ساعت‌فروشي ها خريداري نمود.

. قسمت‌ خارجي‌ يك‌ كاسهِ پلاستيكي،‌ ملامين، نسوز يا فلزي‌ را با كاغذ آلومينيوم‌ بپوشانيد.
2. آرد، نمك، روغن‌ و آب‌ را با هم‌ مخلوط‌ كنيد و خمير به‌ دست‌آمده‌ را ورز دهيد. سپس‌ خمير را پهن‌ كنيد و يك‌ دايره‌ كمي‌ بزرگتر از كاسه‌ از آن‌ جدا سازيد و روي‌ كاسه‌ را با آن‌ بپوشانيد. سوراخ‌ دايره‌ شكلي‌ در مركز كاسه‌ به‌ وجود آوريد.

     

3. کمي خمير را به‌ صورت‌ مفتول‌ بلند و باريكي‌ براي‌ فرم‌ دادن‌ در ِ قوري‌ و كف‌ آن‌ بسازيد و شكل‌ دهيد. قبل‌ از قرار دادن‌ هر قطعه‌ روي‌ قطعهِ اصلي، سطوح‌ را نمناك‌ كنيد و سپس‌ با فشار دست‌، تكه مزبور‌ را به‌ بدنهِ اصلي‌ متصل‌ سازيد.

4. لولهِ قوري‌ را نيز شكل‌ دهيد و به‌ آن‌ اضافه‌ نماييد. به‌ وسيلهِ يك‌ قالب‌ شيريني، گـُل هايي‌ را به‌ جاي‌ اعداد ساعت‌ بر خمير حك‌ نماييد. بر روي‌ در و كف‌ قوري‌ نيز به‌ وسيلهِ يك‌ جسم‌ نوك ‌تيز (يخ ‌شكن) نقاطي‌ ايجاد كنيد.
5. قوري‌ را روي‌ كاغذ مومي‌ در فر با حرارت‌ 110 درجه سانتيگراد يا 225 درجه فارنهايت‌ براي‌ مدت‌ دست‌ كم‌ 5 ساعت‌ قرار دهيد: پس‌ از يك‌ ساعت‌ ِاول‌، آن‌ را بيرون‌ آوريد و اجازه‌ دهيد سردشود.

يك‌ تكه‌ سيم‌ گلسازي‌ را به‌ شكل‌ دسته‌ قوري‌ درست‌ كنيد و آن‌ را با خمير بپوشانيد و به‌ بدنهِ قوري‌ متصل‌ نماييد.

6. دوباره‌ قوري‌ را براي‌ مدت‌ 4 ساعت‌ به‌ داخل‌ فر برگردانيد. سپس‌ آن‌ را بيرون‌ آوريد و اجازه‌ دهيد كاملاً سرد شود. آن‌ گاه‌ به‌ آرامي‌ و با دقت‌ هرچه‌ تمامتر كاسه‌ را از خمير كه‌ حالا سرد شده‌،‌ جدا نماييد. بدنهِ قوري‌ را با رنگ‌ كِرِم‌ و گـُل ها را با آبي‌ رنگ‌ آميزي‌ نماييد.

7. سپس‌ با قلم‌ مو چند لايه‌ كيلر بر روي‌ آن‌ بزنيد. مي‌ توانيد از اسپري‌ كيلر كه‌ در رنگ‌ فروشي ها موجود است‌ استفاده‌ و چندين ‌بار اسپري‌ كنيد. اما توجه‌ نماييد چه‌ با قلم ‌مو و چه‌ با اسپري، بين‌ هر لايه‌ مدت‌ زمان‌ كوتاهي‌ را براي‌ خشك‌ شدن‌ رعايت‌ كنيد. حالا بدنهِ ساعت‌ و عقربه‌ها را در جاي‌ خود قرار دهيد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)